Zlatni rat

Igår gick vi upp 0730 för att åka över till ön Brač och stranden Zlatni rat som är med på i stort sett alla vykort man ser från Split, den är v-formad och jättevacker. Först åkte vi buss in till split, sedan färja och till sist buss på ön för att komma fram. Men det var det värt för såhär såg det ut 😍

Det är alltså den udden som sticker ut som är Zlatni rat, såhär ser den ut ovanifrån!

Väl framme så åt vi frukost, vi körde en kroatisk specialare som heter burek, vi tog en med kött och en med ost, köttfyllningen var helt klart godast, ungefär som att äta en torr lasagne om du frågar mig, Oliver tyckte det var godare 😛

Sedan solade och badade vi på dagen och träffade några dalmasar, det kryllar verkligen av svenskar här!

Varsin drink hann vi med innan vi skulle åka tillbaka igen!

På bussen tillbaka släppte de på hur många som helst så vi fick ingen sittplats, om man inte räknar golvet som sittplats, 1 timme och 10 minuter är lång tid att stå. En tysk dam erbjöd mig säkert 10 gånger att få sitta i hennes knä 🙈 Mitt under resan tappade en liten svensk kille bort sina föräldrar också och blev helt hysterisk så vi hjälpte honom och lugnade ner honom och kroaterna kopplade in polisen som stod och väntade när vi kom av i hamnen. Så visade det sig att föräldrarna satt längst bak i bussen och inte var oroliga alls. Skönt de fann varandra i alla fall!

Båttur hem i solnedgången 🌅

Sedan avslutade vi dagen på en restaurang i en gränd i gamla stan i split och åt lamm och drack rödvin, supermysigt 😍